Bemutatkozik a Daimler Buses újdonsága, az új Mercedes-Benz eIntouro
Elektromobilitás helyközi és kiránduló járatokhoz
A Daimler Buses a 2024-es berlini eMobility Days 2.0 rendezvényen mutatta be az elektromos hajtású Mercedes-Benz eIntouro helyközi busz sorozatgyártás előtt álló prototípusát. Az új, magaspadlós busz az ismert és szeretett dízel motoros Intouro alapjaira épül, de akkumulátoros elektromos hajtással van felszerelve. Ezzel a Daimler Buses elektromos megoldást kínál immáron a klasszikus helyközi útvonalak, iskolabuszok és rövidebb távolsági járatok számára is.
Az autóbusz két hosszúságú változatban érhető el: a 12,18 méteres eIntouro és a 13,09 méteres eIntouro M. Az utasülések száma 50-től egészen 63-ig terjedhet. Az új eIntouro világpremierjét a 2025. évi Busworld Europe eseményen tartják, és ugyanazon év első negyedévében már rendelhető is lesz.
Hatékony LFP akkumulátor-technológia
Az új Mercedes-Benz eIntouro egy vagy két akkumulátorcsomag-opcióval érhető el, amelyek egyenként 207 kWh kapacitásúak, így a maximális kapacitás 414 kWh lehet. Az első akkumulátorcsomag mindig az első tengely mögötti helyen található, az optimális súlyeloszlás érdekében. A második, opcionális akkumulátor a hátsó motortérben kap helyet. Az akkumulátorok és számos nagyfeszültségű komponens már bizonyította hatékonyságát a Mercedes-Benz eActros 600, kifejezetten távolsági fuvarozásra szánt elektromos teherautóban.
Az akkumulátorok lítium-vasfoszfát (LFP) kémián alapulnak, 800 voltos feszültséggel. Az LFP akkumulátorok rendkívül jól teljesítenek, bizonyos esetekben akár 15 éves élettartammal is lehet számolni esetükben. Ráadásul az LFP technológia lehetővé teszi a kapacitás több mint 95%-ának felhasználását, ami hosszabb hatótávot biztosít, azonos akkumulátorkapacitás mellett.
Két akkumulátorcsomaggal felszerelve az eIntouro akár 500 kilométeres távolságot is képes megtenni egyetlen töltéssel, a vezetési stílustól, a domborzati viszonyoktól és az időjárási körülményektől függően.
Az akkumulátorok CCS Type 2 csatlakozóval ellátott töltőállomásokon tölthetők, akár 300 kW teljesítménnyel. A töltőaljzatokat négy különböző pozícióban lehet elhelyezni: elöl, hátul, vagy az első tengely mögött jobbra vagy balra.
Központi elektromos hajtás 320 kW teljesítménnyel
A hajtáslánc bevált komponensekből épül fel. A ZF által gyártott Cetrax központi hajtást használják, amely folyamatosan 320 kW teljesítményt nyújt. A hajtást a Mercedes-Benz RO 440 meghajtótengelyre továbbítják egy teljesen automatikus, háromsebességes sebességváltón keresztül. Ez a konfiguráció magas alkatrészegyezőséget biztosít a hagyományos Intouro modellekkel, növelve az elérhetőséget és csökkentve az üzemeltetési költségeket.
„Over-the-air” frissítések, műhelylátogatás nélkül
Az eIntouro az első busz Európában, amely kompatibilis az „over-the-air” frissítésekkel. Ezek a szoftverfrissítések mobilhálózaton keresztül érkeznek a járműre, így a rendszer műhelylátogatás nélkül frissíthető. Az Omniplus On portálon keresztül a flottamenedzserek értesítést kapnak az elérhető frissítésekről, és kiválaszthatják a telepítés időpontját. A frissítések csak álló helyzetben, rögzített kézifékkel és kikapcsolt hajtási állapotban települnek.
Az új technológia lehetővé teszi, hogy a jármű szoftverének minden vezérlőegysége naprakész maradjon, csökkentve a műhelylátogatások számát és folyamatosan javítva a jármű mögötti informatikai rendszert.
Külső és belső: a klasszikus Intouro dizájnja
Külső megjelenésében az eIntouro alig különbözik a hagyományos Intouro modellektől. A busz praktikus és funkcionális karosszériája könnyen tisztítható, és egyszerűen ellátható vállalati logókkal vagy reklámokkal.
Az utastér moduláris kialakítású, ügyfélekigényekre szabhatóan különböző ülés- és csomagtartó elrendezéseket kínál. A széles bejárat és az egyszárnyú első, valamint a középen elhelyezkedő, egy- vagy kétszárnyú kivitelben rendelhető hátsó ajtó minden igényt kielégít, akár költséghatékony helyközi buszról, akár kényelmes kiránduló változatról van szó.
Magas színvonalú vezetőfülke
Az eIntouro vezetőfülkéje ergonomikus, és minden Mercedes-Benz buszhoz hasonlóan a sofőr kényelmét és biztonságát helyezi előtérbe. A kijelzők az eCitaróból már ismertek: az erőmérő mutatja az aktuális teljesítményigényt vagy a rekuperációt, valamint a töltöttségi szintet.
Legmodernebb asszisztens és biztonsági rendszerek
Az eIntouro számos fejlett asszisztens rendszerrel rendelkezik, mint például az Active Brake Assist 6 (ABA 6), amely automatikus vészfékezéssel reagálhat kerékpárosokra vagy gyalogosokra. Az alapfelszereltség részét képezi a Traffic Sign Assist, a gumiabroncs-nyomás ellenőrző rendszer (TPM), valamint az Attention Assist rendszer is.
Omniplus és eMobility megoldások
A Mercedes-Benz eIntouro az Omniplus szervizszolgáltatások teljes skáláját kínálja, beleértve az eBasic és ePremium eService, specifikusan elektromos flották részére szerződéseket. Az Omniplus On portál valós idejű adatokat biztosít az energiafogyasztásról, az akkumulátor állapotáról és a jármű technikai paramétereiről, hogy maximalizálja a flotta hatékonyságát.
A Daimler Buses Solutions komplett eMobility tulajdonképpen egy teljes ökoszisztémát is kínál, amely magában foglalja az Daimler elektromos buszainak kínálatát, töltőinfrastruktúrát és menedzsment rendszereket, így segítve az üzemeltetőket az elektromobilitásra való átállásban.